Gecombineerd, is dat met een d of een t?
Collectief dOFt – uit te spreken als ‘d of t’, met de d van dans en de t van theater – creëert voorstellingen met eigen spellingsregels. Net zoals je je soms afvraagt of een woord geschreven is met een ‘d’ of een ‘t’, kan het publiek twijfelen bij een dOFt-voorstelling over de exacte discipline: is het nu dans of theater? Collectief dOFt creëert vanuit artistiek onderzoek verrassende, uitdagende en impactvolle danstheatervoorstellingen voor een jong publiek.
Bio
Danser/choreograaf/artistieke kern dOFt
Piet Van Dycke (Tienen, 1996) werkt als dans- en circusmaker, performer, coach en docent bij verschillende kunstorganisaties. Zo is hij al enkele jaren actief bij dOFt, Circumstances, fABULEUS, Cie Woest, TeaTime Company en LAP. Hij studeerde in 2018 als choreograaf af aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. De komende 3 jaar werkt hij onder PLAN – een ontwikkelingsplatform in Brabant (NL). Hij won de Jacques de Leeuw prijs in 2018, werd gekozen als ‘meest beloftevolle maker’ door recensenten Wendy Lubberding en Annette Embrechts in zowel 2019 als in 2020 en won de BNG Bank Dansprijs 2021. Binnen collectief dOFt staat Piet in voor de dans. Hij fungeert als kloppend hart om alles te laten bewegen wat stilstaat. Dans prikkelt, verwondert, zet aan tot nadenken, ontroert, plaagt, suggereert, maar het dwingt nooit. De extra toevoeging van taal geeft het geheel een grotere stabiliteit. Hij vindt de combinatie van de twee versterkend en verrassend werken.
Piet Van Dycke put in zijn werk zowel uit hedendaags circus als dans. Dat zorgt voor speelse voorstellingen die opvallen door origineel gebruik van ruimte, objecten en lichamen. Hij gaat zijn thema’s te lijf door de interactie tussen beweging en acrobatiek en creëert zo beelden die zich energiek in steeds andere plooien weten te vouwen. (Juryrapport BNG Dansprijs 2021)
Typisch Van Dycke is het naast en door elkaar gebruiken van circusidioom, spel en dans. Die frisse puntigheid zet de ruimte, objecten en lichamen in een licht absurdistisch licht. En dat schudt het jonge publiek echt even door elkaar. (Wendy Lubberding – Theaterkrant)